Věrka Lumi

Výživa při kojení

Posted on Posted in Ze života

Jedna z nejdůležitějších věcí pro úspěšné dlouhodobé kojení, je dobrá výživa pro maminku. Vedle obecně prospěšné zdravé stravy je dobré se zaměřit a přidat do stravy dostatek zdravých tuků a čerstvých zelených potravin.

Zdravá strava

Během kojení můžete ve zdravém stravování pokračovat, dokonce je to velmi prospěšné a přínosné jak pro mámu, tak i pro miminko. Při špatném stravování se kojení stává velmi náročným, maminky trápí zvýšená únava a kojení pak často bývá ukončeno předčasně, což si myslím, že je škoda.

Výborně se mi osvědčilo

  • dostatek čerstvého ovoce a zeleniny, salátů
  • zdravé tuky
  • zelená smoothies
  • čerstvé ovocné a zeleninové šťávy
  • raw veganské sýry z irského mechu

Pitný režim

Kojení je žíznivá práce 🙂 a proto je potřeba mít dobrý pitný režim. Já mám třeba dobrý pocit žízně, tak nepít se mi fakt nestane, ale vím, že někdo nemá vůbec pocit žízně, ale pak ho třeba bolí hlava nebo je unavený a vzpomene si, že třeba celý den nic nepil. K pití je nejlepší čistá voda, není potřeba vymýšlet nic speciálního. Bylinkové, kojící čaje můžou být také dobrou volbou, navíc pomáhají miminku s trávením a zvyšují tvorbu mléka, takže případně můžete použít i takto dle potřeby. Šťávy jsou více jídlem než pitím a není dobré je popíjet v průběhu celého dne (dát si šťávu místo jídla nebo jako předkrm lze naopak vřele doporučit).

Zdravé tuky

Při kojení je skvělé jíst více zdravých tuků. Je také dobré omezit sacharidy. Při kojení není moc dobré omezovat celkový přísun kalorií, ale je dobré tyto kalorie čerpat z kvalitních zdrojů a lépe z tuků než ze sacharidů.

Do jídelníčku můžete pravidelně a ve větším množství zařadit avokáda, kokos (celý, olej, máslo), olivy, olivový olej, různé další za studena lisované oleje, oříšky a semínka a z nich připravená másla. Kdo není striktní vegan, může přidat také máslo nebo vařená vejce.

Čerstvé zelené potraviny

Zelené smoothie z divokých bylinek

Listová zelenina, saláty a divoké bylinky jsou velmi dobrým zdrojem minerálů a právě na minerály (vápník, hořčík) je kojení velmi náročné. Čerstvé zelené potraviny můžete konzumovat formou smoothies, čerstvých šťáv nebo do salátů. Doporučuji zařadit saláty a čerstvou zeleninu ke každému hlavnímu jídlu. Smoothies a šťávy jsou zase super v tom, že do nich „schováte“ mnohem větší množství zeleniny než jsme schopni sníst jen tak. Můžete zařadit i sušené zelené potraviny, vlastní nebo kupované, zvlášť pokud je zrovna zima, ale nejlepší jsou ty čerstvé.

Vyplatí se také omezit nebo vyřadit pečivo, obilniny, mléčné výrobky a sladkosti, na jejichž trávení se právě tyto minerály spotřebovávají. Tím se velmi efektivně sníží výdaj a nemusí být tedy takový příjem.

Stravovací režim

Neméně důležitý je podle mě také stravovací režim. Nejen to, co jíme, ale také kolik a hlavně kdy a jak často jíme. Dobré je jíst 2-3 krát za den, nejíst v poklusu, nesvačinkovat celý den a hlavně nejíst v noci. Na celkové kondici, množství energie a dobrém trávení se toto hodně odrazí. Také to prospěje trávení miminka.

Důležité je pro mě mít alespoň jedno větší jídlo, které si sním v klidu. Na to se zaměřuji a právě s miminkem je pro mě výhodné, že si ten čas na jídlo najdu jednou za den, než bych si ho hledala 5 krát denně nebo jedla svačinky v poklusu. Druhé jídlo je u mě např. smoothie, které se dá připravit a v klidu si ho vypít i s kojencem v náručí.

Výborně se mi osvědčil intermittent fasting (noční pauza 16-18 hodin), ale jedla jsem takto už před těhotenstvím. Pokud jej neznáte a jste zvyklí jíst brzy ráno, pozdě večer nebo v noci, doporučuji vyzkoušet, klidně pro začátek v režimu 12/12 (tedy 12 hodin noční pauza, pak ji můžete postupně protahovat).

Doplňky stravy

Pokud zvažujete doplňky stravy, doporučuji přírodní vitamíny a rostlinné proteiny od firmy Garden of Life – např. vitamín D (doporučeno doplňovat hlavně v zimě, v severnějších pásmech) nebo multivitamínu pro ženy. Za zvážení stojí také železo, vitamíny skupiny B, jód a omega-3. DHA a EPA omega-3 kyseliny můžete doplňovat z mořských řas, pokud jste vegani.

Ovlivňuje strava mámy trávení miminka?

Často někde slyším, že je to jen pověra, že strava maminky v žádném případě nemůže ovlivnit mléko pro miminko. Ale nedává mi to moc smysl a navíc to vidím každodenně u svých dětí, jak u první dcerky, tak nyní u té druhé. Jedná se však o záležitost zcela individuální a tak není nutné si hledat seznamy zakázaných potravin nebo cokoliv vylučovat z jídelníčku preventivně, ale je dobré to sledovat, rizikové potraviny zkoušet spíš opatrně a pak se zařídit podle potřeb miminka. Co mu nedělá dobře, to na chvíli vypustit z jídelníčku.

Facebookpinterestyoutubeinstagram
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

2 thoughts on “Výživa při kojení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *