Věrka Lumi

Věrčiny první příkrmy

Posted on Posted in Ze života

Porod, příkrmy a batolecí období byli oblasti, u kterých jsem věděla, že je tentokrát s druhým děťátkem chci prožít jinak. Sice jsem zatím moc nevěděla jak, ani jak to zařídit, ale věděla jsem jak určitě ne. A tak to s Věrkou Lumi postupně koumáme 🙂

Tak jako při kojení platí „nekoukejte na hodiny, koukejte na dítě“, tak při příkrmech platí „nekoukejte na kalendář, koukejte na dítě“. A nečtěte chytré příručky a návody na dítě, to platí snad obecně vždycky. Teď si možná říkáte, proč tady tedy píši, nebude z toho další chytrý návod na dítě? Ne, to určitě nemá, spíš bych ráda sdílela vlastní zkušenosti a trošku si utřídila myšlenky. A pokud to i někoho inspiruje vyzkoušet něco nového, neřídit se předsudky a naslouchat sobě, intuici a hlavně svému děťátku, bude to už jen takový příjemný bonus navíc.

Jelikož se mi s první dcerkou neosvědčilo začít s příkrmy tabulkově v šesti měsících a jet podle doporučení vařenou zeleninku, ovoce a obilné kaše v několika porcích denně s cílem brzy zavést režim 5-6 jídel za den a omezit/ukončit kojení, chtěla jsem nyní nechat toto více volně, postupovat podle potřeb dítěte, začít s příkrmy až bude připravené a bude mít o příkrmy zájem a kojit podle potřeb klidně déle. Věrka mě v tomto docela převezla a o jídlo měla šílený zájem už od čtvrtého měsíce. Ale pak jsem se uklidnila a došlo mi, že začít s příkrmy podle potřeb dítěte, nikoliv podle tabulek, může znamenat i začít dřív 😉 . A tak jsme jí ve čtyřech a půl měsících začali nabízet ke kojení i další jídlo. Snědla třeba jen půl lžičky jídla nebo čtvrtku meruňky a zbytek dne byla hodně spokojená. Ze začátku jsme ji brali s námi ke stolu k večeři a nabízeli kousky do ruky. Když zrovna v tom čase spala nebo neměla zájem, tak měla ten den jen mlíčko. Postupně se ustálila na dvou jídlech denně. Co dáváme je níže v receptech a množství dávám cca 2 polévkové lžíce kaše/smoothie/polévky a někdy sní celé, někdy jen trošičku. Často jen trošičku ochutnávala.

Přijde mi to skvělé a hodně přirozené, že se s jídlem seznamuje takto postupně. Je to velmi dobré také pro trávení, které se s novými druhy seznamuje pomalu a postupně a má dostatek času se vše naučit trávit. Toto období ochutnávání a seznamování se s jídlem může trvat dlouho, několik týdnů nebo klidně i několik měsíců. Děťátko je stále kojené, jen se postupně seznamuje s jídlem. Spíš se na jedení připravuje, než že by už jedlo. A určitě nejde o ukončování nebo omezování kojení.

A toto se mi osvědčilo nejvíce. To období, kdy příkrmy a kojení existují vedle sebe v dokonalé harmonii.


Dříve tu byly tendence, že vše pro kojence se musí mixovat a pasírovat, nic v celku se k dítěti nesmí ani přiblížit, aby to náhodou nespolklo a naopak dneska se hodně vynořuje přikrmování formou kousků do ruky (metoda BLW – baby led weaning). BLW se mi hodně líbí, je takové přirozené a intuitivní a nehrozí u něj, že děťátko jí zbytečně velké porce, když je ještě neumí trávit a pak ho bolí bříško.
U Věrky to tak střídáme, dáváme kousky do ruky i mixované kašičky. Kdybych to měla brát úplně tak, jak by to asi nastalo přirozeně v přírodě před tisíci lety, tak by děťátko dostávalo kousky do ruky, ale také bychom my rodiče jídlo předžvýkavali a to už právě nedělám a místo toho použiji mixér 😀
Nový druh ovoce a zeleniny dávám vždycky nejdřív jako kousky do ruky, alespoň na ožužlávání, aby se s daným druhem mohla seznámit. Při krmení mixovanou kaší bych neodhadla množství pro začátek. Kdyby měla něco nového na ožužlávání a pak měla ještě hlad, tak bych dokrmila jídlem, na které je už zvyklá.


Další věci, které se mi osvědčily:

Praktické oblečení a bryndák
Děťátko se vždycky nějak zakape a umaže a tak je dobré mít nějaké vyhrazené/starší oblečení na krmení, u kterého to prostě nevadí.
Taky je dobré mít praktický bryndák, co se lehce zapíná a dobře drží. Hezký a stylový bryndáček na zavazování, který hodinu zavazujete poskakujícímu opičátku a který se sám hned rozváže moc služby neudělá.

Ta správná očekávání
Nečekejte, že děťátko spořádá hned ze začátku velká množství. Nabízejte k ochutnávání, jídlo nenuťte ani nezabavujte hrou, při které děťátko nenápadně nakrmíte.

Když jídlo jí i ostatní
Vyvařovat příkrmy není jednoduché. Zvlášť takto v začátku, kdy ty porce jsou fakt úplně pidi. Často se to řeší zamražováním většího množství a rozmražováním jen pidi porce. Touto cestou tentokrát nejdu a chystám jídlo vždy čerstvé. Ohromě to ulehčuje fakt, že toto jídlo jíme běžně i my ostatní.
Dobře to řeší ty kousky do ruky, protože ukrojíte kousek ovoce a zeleniny a nemusíte nic připravovat ve větším množství.
U mixování už to tolik nejde, ani když jíte živou stravu, do mixéru prostě musíte dát určité množství. Tady mi právě pomáhá to, že tato jídla ale jedí všichni. Třeba smoothies jsou úplně v pohodě, ta se připravují stejně pro dítě i dospělého. Polévky připravím pro Věrku, odeberu jí a pak zbytek pro nás dosolím a dokořením.
U nás naopak nastal opačný problém. „Věrka dostává to nejlepší jídlo (meruňky, špenátové smoothie, avokádovou polévku), my chceme taky!“ A tak dbám na dostatek toho nejlepšího jídla pro všechny 🙂

Svačinové kapsičky
Nebo-li „smoothie pytlíčky“ jsou praktická vychytávka hlavně na cestování a na výlety. Starší děti si je samozřejmě taky nenechají ujít. Starší děti a dospělí by je sice potřebovali tak čtyři na běžnou porci, ale Věrka je zatím tak max. na půlce, tak uvidíme, jak dlouho ji to ještě vydrží.
Dají se kupovat s již hotovými příkrmy, ale já preferuji znovupoužitelné, které si sama plním příkrmy, které připravím doma.

Piknik na dece
Malé děti, které ještě nesedí, můžete krmit v leže na bříšku. To Věrku hodně bavilo 🙂 Nebo taky u sebe na klíně nebo v různých sedačkách (s tím nemám zkušenosti), vyzkoušejte, co zrovna vaší rodině vyhovuje.

Rytmus rodiny
Respektujte rytmus vaší rodiny. Nemusíte krmit v nějaké předem dané časy nebo bádat, zda nejdřív začít přikrmovat snídaní nebo obědem.
My trávíme hodně času venku, celoročně chodíme na procházky a na výlety, ale v létě jsme venku prakticky pořád. Věrka ale preferuje kojení v leže a zásadně jedině v (svojí) posteli, takže na výletech jsme občas balancovali mezi návratem, půstujícím kojencem a přemlouváním, že na lavičce/pláži/v lese je mlíčko stejně dobré jako doma. Když už Věrka jedla dvakrát denně, tak jsme jí brávali příkrmy s sebou ven, protože venku raději jedla a doma se spokojeně kojila a tento problém odpadl. A tak měla dvě svačinky za den a žádná hlavní jídla 😉


Pokud se chcete vydat cestou zdravého stravování a láká vás směřovat spíše živou stravou, veganstvím a vegetariánstvím, ale potřebujete načerpat více informací se zaměřením na stravování u dětí, pak vřele doporučuji knihu Hravě o živé stravě.

A kdybych přeci jen měla dát jednu radu k prvním příkrmům, tak bych řekla: nedělejte z toho vědu. Berte to lehce a hravě a jako součást života.
Třeba pro mě jsou termíny jako „zavádění příkrmů“, „vhodná dávka“ spíše jako z opravy vesmírné stanice než z péče o děťátko. Pokud ho ale přizvu ke společnému rodinnému stolování, bavím se o tom, co bude k večeři apod. hned je to (alespoň pocitově) něco úplně jiného 🙂


Jestliže recepty živé stravy nejsou vlastně žádné recepty („vezměte ovoce a zeleninu a snězte ho“), pak u dětských příkrmů toto platí obzvlášť. Přesto jsem to pro inspiraci sepsala.

Příkrmy, kterými jsme začínali:

  • ovoce, zelenina do ruky – okurka, avokádo, jablko, meruňka, hruška, broskve
  • namačkaná kaše – avokádo, meruňka, hruška
  • smoothie do misky – jablko, jablko + špenát, jablko + kadeřávek

Další příkrmy, co postupně přidáváme a zkoušíme:

  • ovoce a zelenina do ruky – další druhy, banán, rajčata, papriky, cuketa, bobulovité ovoce mimo jahody, salát, kadeřávek
  • smoothie do misky – jablko + broskev, jablko + bršlice, jablko + kopřivy, banán + petrželka
  • avokádová polévka – avokádo, okurka, špenát, konopný olej, petrželka. Začínala jsem jen avokádo + okurka a pak postupně přidávat další ingredience.
  • čerstvé šťávy – mrkev, jablko, červená řepa
  • dušená zelenina na kousky do ruky – brokolice, cuketa
  • batátová kaše – dušené batáty a rajčata rozmixovat na kaši, případně přidat trošku vody a kapku olivového oleje
  • dýňová polévka – dušená dýně rozmixovaná s mrkvovou šťávou na polévku, opět možnost přidat pár kapek kvalitního za studena lisovaného oleje

Co vybrat:

  • sezónní ovoce a zelenina – třeba v létě jedla dost meruňky, protože byla zrovna sezóna, teď už je vůbec nedáváme a zase máme snad každý den letní jablíčka
  • bio kvalita, domácí ze zahrádky, divoce rostoucí z přírody – podle možností toto upřednostňovat, ale i zelenina s obchodu je pořád lepší než žádná

Co se neosvědčilo:

  • zkoušeli jsem vařené brambory a vařený žloutek, ale to ji hrozně dusí a nechce je jíst, takže toto jsme zatím odložili a později uvidíme
Facebookpinterestyoutubeinstagram
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *