Suroviny

Čerstvé ovoce a zelenina

Základem živé stravy je čerstvé ovoce a zelenina. Dbáme na kvalitu, čerstvost a zralost jednotlivých plodin. Podle možností je dobré nakupovat místní a bio plodiny.

 

Čerstvost

Čerstvost ovoce a zeleniny je velmi důležitá. Především u rychle vadnoucích druhů zeleniny (petrželka, bazalka) nebo u rychle se kazícího ovoce (melouny, broskve). Plody nakupuji vždy jen v dobré kvalitě, vyhýbám se otlačeným, nahnilým nebo jinak poškozeným kouskům.

 

Zralost

Plody se často trhají nezralé a takto putují do obchodů. Je velmi vhodné nechat plody, hlavně ovoce dobře dozrát. Nezralé ovoce také často chutná špatně a možná proto ho nemáte rádi. Někdy jsou plody utrženy tak předčasně, že už vůbec nedozrají.

Důležité je toto hlavně u avokáda, banánů, manga a ananasu. Např. avokádo kupuji vždy těsně před dozráním a nechám jej pak ještě „dojít“ pár dnů doma. Tak mám jistotu, že nekoupím zralé, ale otlačené ani příliš nezralé (které by už nedozrálo).

 

Ořechy a semínka

Ořechy a semínka jsou důležitou složkou stravy, není však nutné jich konzumovat velké množství. Důležité je dbát na kvalitu (upřednostnit před kvantitou). Doporučuji nakupovat oříšky a semínka v raw a bio kvalitě.

Pokud nemáte příliš dobré nákupní možnosti v okolí svého bydliště, lze pohodlně vše nakoupit na internetu.

Oříšky a semínka před konzumací namáčíme, některá semínka můžeme nechávat také naklíčit.

 

Bio kvalita

Podle možností vždy upřednostňujeme nákupy v bio kvalitě. Je dobré začít i pomaličku, pokud zatím nemáte možnost kupovat v bio kvalitě větší množství nebo není ve vašem okolí příliš široká nabídka těchto surovin. Sama kupuji výhradně v bio kvalitě olivový a kokosový olej, koření, česnek, hotové raw produkty (výrazně lepší chuť), mungo (lépe klíčí), semínka (dobrá dostupnost a cenově přijatelné). Dále velmi často nakoupím v bio kvalitě banány, jablka, citróny, pomeranče, mrkev (dobrá dostupnost a čerstvost), občas také rajčata,okurky a další zeleninu (většinou však jen v sezónně, mimo sezónnu je v mém okolí velmi špatná nabídka). Dříve jsem bio produkty vůbec neznala, nyní je tedy postupně zařazuji do svého jídelníčku.

 

Raw kvalita

U oříšků a semínek je důležité dbát na raw kvalitu. Ne všechny oříšky a semínka, které koupíme v obchodě jako nepražené (označovány také jako natural), jsou syrové. Často se totiž používá loupání za vysokých teplot (především u ořechů). Pokud použijete suroviny, které už prošly tepelnou úpravou, raw pokrm z nich nikdy nedostanete. Raw oříšky a semínka mají také mnohem lepší chuť a jsou lépe stravitelné. Jsou často výrazně dražší (toto souvisí s vyšší kvalitou a nutností loupat ořechy ručně, bez použití velkých teplot), vyplatí se však koupit menší množství kvalitnějších ořechů.

 

Oleje

Na dochucení a doplnění receptů můžeme používat různé za studena lisované oleje. U olejů je opravdu dobré dbát na raw a bio kvalitu.

Na cukroví a dezerty lze hojně využívat kokosový olej.

Na saláty a do dalších pokrmů jistě využijete olivový, dýňový nebo třeba lněný olej.

 

Superfoods

Jedná se o velmi výživné potraviny obsahující velkou škálu přírodních vitamínů, minerálů, enzymů a antioxidantů.

Jedná se o šetrně sušené produkty.

Hodí se také pro sportovce.

Facebookpinterestyoutubeinstagram
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin