Postupy

Namáčení ořechů a semínek

Namáčením oříšků a semínek před použitím se deaktivují inhibitory a zvýší enzymatická aktivita.

Namaceni_orechu02

Příprava domácího mandlového mléka

Mandle předem namočíme alespoň na šest hodin (můžeme je také nechat namočené přes noc), poté dobře propláchneme a slijeme vodu. Ve vysokorychlostním mixéru rozmixujeme s vodou v poměru 1:4 (např. 1 hrnek mandlí a 4 hrnky vody). Můžeme přecedit přes pytlík na výrobu rostlinných mlék a zbylou vlákninu poté použít do dalších receptů, např. do těsta na koláčky, na chleba nebo do pomazánek. Scezením získáme jemnější strukturu a chuť mléka. Mléko můžeme použít také nepřecezené, v tomto případě ale doporučuji opravdu kvalitní vysokorychlostní mixér a také předem oloupat mandle.

Příprava domácího mandlového mléka

Marinování zeleniny

Marinování se výborně hodí pro tvrdší druhy zeleniny, jako je mrkev, brokolice, květák, červená řepa nebo batáty. Zeleninu nakrájíme na malé kousky, naložíme v marinádě a necháme uležet v lednici přes noc. Lze také nechat marinovat jen pár hodin, pokud spěcháme, ale zelenina pak nebude tak křehká a ani chutě se tolik nepromísí.

Základ marinády tvoří olivový olej, citrónová šťáva, sůl a velmi malé množství raw sirupu. Dále přidáváme různé druhy koření (např. kari, kurkumu, sladkou nebo pálivou papriku, tymián, oregáno, provensálské koření), tady můžeme experimentovat, co komu zachutná. Do marinády často přidávám česnek, lze dát i větší množství, protože chutě se krásně rozleží.

Marinovanou zeleninu můžete dát jako přílohu k hlavnímu jídlu nebo ji použít jako základ do salátu.

Marinovani

 

Marinování ovoce

Marinovat můžeme také ovoce. Čerstvé ovoce nakrájíme na kousky a naložíme do marinády z citrónové šťávy, raw sirupu a koření (např. vanilky nebo skořice). Opět necháme uležet alespoň několik hodin, ideálně přes noc.

Z marinovaného ovoce můžeme připravovat výborné ovocné saláty a velmi dobře se hodí také na koláče.

Marinovany_ovocny_detail

 

Domácí pickles (krátkodobě kvašená zelenina)

V dětství jsem měla ráda domácí kvašené zelí. Je však hodně slané a taky příprava trvá dlouho. Také si pamatuji, že se nakládalo vždy velké množství najednou do speciální nádoby. Před pár lety jsem hledala něco podobného, co by se však dalo připravit doma, v běžném nádobí nebo sklenici. Jen v menším množství, s jednoduchou a krátkou přípravou.

Objevila jsem domácí pickles, které jsem si velmi zamilovala. Naložím vždy několik sklenic a v lednici nám vydrží měsíc. Trvanlivost by měla být až půl roku, ale my jsme ho vždycky do měsíce snědli, takže s delším uchováváním nemám zkušenosti.

Hotové pickles je výborná příloha k zeleninovým jídlům (a vlastně k jakýmkoliv hlavním jídlům). Ráda ho dávám také do polévek a na chlebíčky. Nebo ho můžete jíst jen tak, je opravdu výborné.

Na domácí pickles se nejlépe hodí zelí. Můžete nakládat zelí jen s cibulí a kmínem nebo můžete k zelí doplnit další zeleninu (např. mrkev, červenou řepu, pórek, brokolici). Doporučuji vyzkoušet také pikantní variantu s česnekem a zázvorem.

Detailní postup a moje zkušenosti s nakládáním klasického i vodního pickles si
můžete přečíst na blogu. A také moje oblíbené recepty.

Pickles_hotovo01

 

Klíčení

Během klíčení probíhají v semínkách metabolické procesy, škroby se přeměňují na cukry, bílkoviny se štěpí na aminokyseliny, zvyšuje se nutriční hodnota plodu. Jsou nejbohatším zdrojem enzymů.

Ke klíčení se dobře hodí semínka (alfalfa, řeřicha) a luštěniny (mungo, cizrna, čočka) nebo také různé směsi semínek určené přímo k nakličování. Klíčit lze přímo na misce nebo si můžete pořídit speciální sadu na klíčení.

Klíčky jsou dobré jen tak samotné, a také se velmi dobře hodí k zeleninovým jídlům, jako základ na saláty nebo jako posyp na chlebíčky.

Salat02

 

Fermentace

K přípravě veganských jogurtů nebo sýrů lze používat veganská probiotika v raw a bio kvalitě.

K fermentování se nejvíce hodí vlašské nebo kešu ořechy a také kokos (lze používat čerstvé mladé kokosy, ale také sušený strouhaný kokos).

Orechove_jogurty

 

Sušení

Díky šetrnému sušení do 42 stupňů C, můžeme plodiny uchovávat na později, aniž by ztratili ze svých hodnotných látek (využijeme hlavně u sezónního ovoce nebo bylinek) a nebo získat jídlo jiné struktury a konzistence (různé raw chleby, krekry nebo sušenky).

Osobně mám raději čerstvé potraviny a především šťavnaté jídlo, takže příliš nesuším. Jen výjimečně, když chci připravit např. palačinky nebo chlebíčky k nějaké příležitosti. Když jsme na podzim 2013 bydleli na vesnici a měli velké množství jablek, hrušek a švestek ze zahrádky a přírody, nasušila jsem přebytky na zimu. V sušení kupovaného ovoce nevidím smysl.

Jestli si chcete sušení vyzkoušet, stačí i levnější sušička, sušení na topení nebo v troubě. Pokud však sušíte více, máte přebytky ovoce nebo máte rádi různé chleby a krekry v raw kvalitě, pak doporučuji kvalitní sušičky jako Exculibur nebo Sedona.

Sendwich_zelny_nahled

Facebookpinterestyoutubeinstagram
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin